Česi viac hľadia pri nákupoch na šírku sortimentu

Česi viac hľadia pri nákupoch na šírku sortimentu

13. septembra 2019, nakupovanie, maloobchod, veľkoobchod, faktory, malé predajne, Česko

Sponzorovanej odkazy:

Trendy týkajúce sa aktuálnych trendov v českom maloobchode hovoria, že sa stáva kľúčovým faktorom šírka sortimentu, a to aj u najmenších predajní, ktoré vďaka tomu môžu smelo konkurovať väčším diskontom. Práve rozsah sortimentu je spolu s rýchlosťou nákupu hlavným dôvodom, prečo sa českí spotrebitelia v posledných rokoch vracajú do malých predajní. A nielen potraviny.

Českí spotrebitelia viac hľadia na šírku sortimentu. Spolu s rýchlosťou je to pre nich kľúčový faktor pri nákupe potravín aj ďalšieho tovaru a produktov. Jedným z kľúčových nových trendov v českom obchode je dostatočne široký sortiment, ktorý ponúka konkrétna predajňa.

Vďaka nemu preto často predstihnú aj väčší diskont v tesnej blízkosti pracujúci s užšou ponukou. Práve rozsah sortimentu je pritom podľa zástupcov maloobchodu dôvodom, prečo sa ľudia v posledných rokoch vracajú do menších predajní. Tie tak búrajú častý predsudok českých spotrebiteľov, ktorí predpokladajú priamu úmeru medzi veľkosťou predajnej plochy a ponukou.

Rýchlosť a dostatočná ponuka

To sú hlavné trendy súčasného českého maloobchodu a tiež dôvod, prečo sa tuzemskí spotrebitelia v posledných rokoch vracajú do menších predajní. "Pre obchody s potravinami je v súčasnosti kľúčom k úspechu šírka sortimentu. Ten by mal dosahovať zhruba 5 tisíc položiek, podobné kritérium možno nájsť aj u hobby marketov, tam sa jedná o hranicu 15 tisíc položiek, "uviedol predseda maloobchodného Družstva CBA Roman Mazák.

Práve šírka sortimentu totiž podľa neho umožňuje predajniam aj v menších mestách či obciach smelo konkurovať diskontom, ktoré sa nachádzajú v ich bezprostrednej blízkosti. Tie pritom ponúkajú spravidla dve základné šírky sortimentu, a to 800, alebo 2000 položiek. "Pre bežného zákazníka je to málo. Pokiaľ konkurenčná predajňa ponúkne násobne početnejší rozsah položiek, bude jednoducho prosperovať a ľudia ju budú preferovať. Ukazujú to aj naše skúsenosti. Zákazník skrátka uprednostňuje čo najširší výber. Pokiaľ si chce nakúpiť špeciálne veci, nemusí jazdiť napríklad do veľkého supermarketu. Stačí mu aj menší formát a rýchly nákup, "doplnil Mazák.

Predsudky spojené s veľkosťou predajnej plochy

Podľa Mazáka sa pritom v českom prostredí možno stáva predsudkom, že väčšia predajná plocha má automaticky znamenať širší sortiment. "Záleží na tom, ako obchodník pracuje s celkovým priestorom. Rozhodne to neznamená, že by v malej predajni bolo menej výberu. Skôr sa stáva, že v reťazci sú 3 metre jedného produktu, zatiaľ čo v malej predajni je vystavený iba jeden produkt, takzvaný face. Vo výsledku tak naopak môže mať malá predajňa aj väčší výber, "doplnil.

V dnešnej dobe sa dajú pritom nájsť aj obchody, ktoré na iba 200 metroch štvorcových predajnej plochy oplývajú sortimentom so 7 tisícmi položiek. Podľa predsedu Družstva CBA sa však jedná o menej časté riešenie. "Bežnejšie je u tejto výmery rozsah 5 tisíc položiek. V každom prípade však platí, že zákazník nechce kupovať jeden a ten istý jogurt, párok či vodu. Potrebuje pestrosť, v diskontoch je stále jedno a to isté, človeku sa to praje, "uviedol Mazák.

Rýchlosť nákupu ako významný faktor

Práve malé predajne sú pritom podľa predstaviteľov tradičného trhu formátom, ktorý českí spotrebitelia v posledných rokoch znovu objavujú. Jedným z kľúčových atribútov nákupu je totiž pre ne tiež úspora času, ktorú im reťazce s veľkou predajnou plochou často nedokážu poskytnúť. Hoci teda kritérium šírku sortimentu spĺňajú, kvôli častému blúdeniu po rozľahlej predajni tu ľudia často strávia viac času, než pôvodne zamýšľali.

V posledných 3 rokoch možno tiež podľa predsedu Družstva CBA pozorovať, že vďaka priaznivej ekonomickej situácii sú ľudia ochotní viac utrácať. Aj to sa pritom úzko spája so šírkou sortimentu. "Zákazník rád skúša nové veci, rozširuje si obzory a tiež sa nebojí priplatiť si za kvalitnejšie výrobky. V tom mu opäť nahráva širší sortiment, ktorý môže poskytovať okrem výrobkov štandardnej kvality aj tie prémiové, "uzavrel.

O Družstve CBA CZ

Družstvo CBA CZ je združenie veľkoobchodov a maloobchodných jednotiek, ktoré aktuálne má viac ako 1000 predajní a produkuje obrat viac ako 3 miliardy Kč. Súčasným cieľom CBA je vybudovať stabilnú sieť kvalitných maloobchodov, čoho sa snaží dosiahnuť podporou maloobchodníkov, investíciami do predajní, kvalitným marketingom, alebo zavádzaním nových technológií a služieb. Pilierom je jednotný maloobchodný pokladničný systém s centrálnym číselníkom tovaru obsahujúcim v súčasnosti už viac ako 120 tisíc položiek.

Zdroj foto: Pixabay.com

Sponzorovanej odkazy:

Autorom článku je Pavla Jelínková. Článok nájdete v kategórii ostatné.